طرز تهیه قیمه خشک اردبیل

7 بار امتحان شده
Rozina Dinaa
Rozina Dinaa @rozinarozina
اسکاتلند

از قیمه های معروف اردبیلی یکی پیچاق قیمه هست و یک قیمه دیگه اردبیل که به قیمه خشک هم معروف هست چون این قیمه آب نداره. قیمه ی اردبیلی از گوشت چرخ کرده تهیه میشه و با قیمه ای که با گوشت خورشتی تهیه میشه کاملن فرق داره. این قیمه معمولن در شبهای چهار شنبه سوری یا شب عید همراه با پلو زعفرانی سرو میشود.
به به خیلی قیمه خوشمزه ای هست.
از این قیمه هرچی بگم کم گفتم یک طرز تهیه ی ساده داره که شامل گوشت چرخ کرده هست همراه با ادویه هایی که در آشپزخونه همه امون هست . خیلی آسون و سریع درست میشه یعنی کمتر از نیم ساعت می تونید یک قیمه سنتی آذربایجانی رو در سفره اتون بگذارد. طعم ترش زرشک که با گوشت چرخ کرده مخلوط میشه فوق‌العاده هست مخصوصن اگر این قیمه یکشب قبل درست بشه و روز بعد سرو کنید حتی بیشتر هم جا خواهد افتاد.
قیمه خشک رو در هر موقعیتی میشه پخت ولی همونطور که در بالا هم اشاره کردم در شبهای چهارشنبه سوری و شب عید همراه با پلو زعفرانی درست میکنن.
#طرز_تهیه
#قیمه_خشک_اردبیل
#قیمه_خشک
#قیمه_اردبیلی
#پیچاق_قیمه_اردبیلی
#خورش_ قیمه
#خورشت_قیمه

بیشتر
ویرایش دستور
به اشتراک بگذارید

مواد لازم

1 ساعت
4 نفر
  1. 2 عدد پیاز نگینی خرد شده
  2. 6 ق غ زرشک پاک و شسته شده
  3. نصف پیمانه لپه پخته شده
  4. 1 ق غ زعفران دم کرده
  5. 1 ق چ زردچوبه
  6. 1/2 ق چ دارچین یا چوب دارچین
  7. 1 عدد لیمو ترش
  8. نمک و فلفل به میزان نیاز
  9. روغن زیتون یا هر روغن گیاهی
  10. مقداری کره

مراحل تهیه

  1. 1

    مواد لازم

  2. 2

    مقداری روغن را در تابه گرم میکنیم. پیاز نگینی شده را در تابه تفت میدیم تا نرم شود و مرتب هم میزنیم. سپس گوشت چرخ کرده – زردچوبه – دارچین – نمک و فلفل را به پیاز اضافه میکنیم. همه ی مواد را با هم زده میشه.

  3. 3

    گوشت را سرخ می کنیم تا رنگ آن تغییر کرده و قهوه شود.حالا حرارت را کم می‌کنیم
    زرشک و آبلیمو را به گوشت اضافه میکنیم ومواد را مخلوط میکنیم. و بعد لپه پخته را همراه با زعفران دم کرده روی قیمه می ریزیم. به آرامی قیمه را هم میزنیم تا لپه هم با مواد دیگر قیمه مخلوط شود.

  4. 4

    در تابه را میگذاریم تا با حرارت کم برای 15-10 دقیقه بپزد.
    این قیمه معمولن با کته یا پلو سرو می‌شود ولی با نان هم خوشمزه شده و می‌توان لقمه های خوشمزه با نان لواش درست کرد.

  5. 5

    تا آماده شدن قیمه داشتم چیزهایی که برای آشپزخونه خریده بودم جابجا میکردم که گربه ام ملوس خان داشت طبق معمول تماشا میکرد 😊🐱‍👤🐱‍👤

  6. 6
  7. 7

    خوب قیمه هم حاضر شد. من برای طعم دادن به کته یای پلو مقداری سبزی تازه هم روی برنج خرد میکنم مثل تره - پیازچه یا جعفری خیلی برنج را خوشمزه تر میکند.

  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13

ایموجی‌ها

کوک ‌اسنپ‌ها (7)

نظرات (11)

Mina Haghjoo
Mina Haghjoo @SpiceIsland
خیلی عالیه. ممنون. 👌🙏🙏 بچه که بودم هر وقت مهمان ناخوانده می آمد مادرم سریع این غذا رو درست می کرد. بهش می گفتیم بایرام قیمه سی .

توسط

Rozina Dinaa
Rozina Dinaa @rozinarozina
در
اسکاتلند
سلام - من ساکن اسکاتلند هستم و به دنبال معرفی کردن آشپزی ایرانی در خارج از کشور و همینطور نوع آوری و ترکیب غذاهای ایرانی با غذاهای دیگر ملل هستم . آشپزی علاقه ی دوم من هست. در یوتوب کانال آشپزی و ولاگ از زندگی در اسکاتلند به زبان فارسی و انگلیسی دارم و خوشحال میشم که با سابسکرایب کردن و مشترک شدن خودتون از کانال من که لینکش این پایین هست 👇👇حمایت کنید. www.youtube.com/@rozinadinaa مجری دو برنامه در یک رادیو آنلاین اسکاتلندی هستم : هر پنج شنبه صبح به معرفی یک غذای ایرانی میپردازم و هر یکشنبه شب مجری برنامه آهنگ های درخواستی در همان رادیو میباشم . شما میتوانید آهنگ های درخواستی خودرا برای من ارسال کرده و ما با ذکر نام شما آنها را پخش کنیم. یا اگر پیام تبریک به مناسبت تولد- و یاسالگرد ازدواج عزیزانتان دارید میتوانید تماس گرفته و ما برای شما پخش میکنیم . کاملن رایگان میباشد لطفن روی لینک👇👇 زیر کلیک کنید تا به رادیو دسترسی داشته باشید. 🌹😊 https://ayrshireonlineradio.weebly.com/rozina-dinaa.html در لینک زیرهم میتونید 👇👇 همراه من باشید و دستورهای جدید و شیک از غذاها و دسرهای لذیذ را به زبان فارسی و انگلیسی همراه با مرحله به مرحله تصویر از طرز تهیه مشاهده کنید. با تشکر از اینکه وقت گذاشتید و از پیج من دیدن کردید. www.rozinaspersiankitchen.wordpress.com
بیشتر